Lederskab
I denne del af vores artikelserie deler CEO Johnny Hansen sine indsigter om god ledelse, hvor tillid,
ordentlighed og bæredygtige forretningsrelationer er centrale elementer. Johnny beskriver sine
vigtigste ledelsesprincipper, metoder og mindeværdige øjeblikke i sin karriere. Derudover giver
han tre værdifulde tips til både formelle og uformelle ledere baseret på hans mange års erfaring.
Indhold
Hos Exsitec ser vi lederskab som et fælles ansvar – en kombination af klar retning, tillid og plads til at afprøve egne ideer. I takt med at vi vokser, har vi konstant brug for flere mennesker, der ønsker at tage ansvar, og derfor dyrker vi nye ledere gennem delegeret ansvar, mentorordninger og vores eget lederprogram. Her fortæller vi dig, hvordan vores filosofi skaber handling, udvikling og en #bedresammen-følelse i hvert team.
Hvad definerer godt lederskab?
For os er lederskab ikke noget, der automatisk følger med en titel – det er et fælles ansvar, som vi udvikler hver dag. Efterhånden som vi er vokset fra et lille team til næsten 700 medarbejdere i Norden, har vi lært, at succes ligger i at give klar retning og derefter stole på hinanden. Delegeret lederskab skaber magt og gør det muligt at træffe beslutninger tæt på kunden.
Hvad definerer god ledelse?
.png?width=366&height=500&name=Design%20uden%20navn%20(100).png)
Johnny Hansen, CEO
For mig handler god ledelse om tillid, ordentlighed og "God Business". Jeg tror på, at medarbejdere yder deres bedste hver dag, og at vi skal behandle hinanden, kunderne og vores samarbejdspartnere med respekt. "God Business" betyder, at samarbejdet skal være gavnligt for begge parter. Når begge parter drager nytte af samarbejdet, opnår vi langvarige relationer som skaber langvarig forretning.
Hvad er dine vigtigste værdier/principper?
Ærlighed og ordentlighed, verden er lille, Danmark endnu mindre, du møder folk igen så tænk over det. Har du specifikke metoder eller tilgange du anvender
i din ledelse? Jeg leder med godt humør, positiv energi og motivationen "kom nu, du kan godt!". Nogle kalder det Pippi langstrømpe modellen, ”Det har vi ikke prøvet før, så det kan vi nok godt!”
Hvad er en af de mest mindeværdige succesoplevelser
du har haft som leder?
Vi har vundet mange priser igennem årerne som virksomhed, de seneste par år har vi vundet årets Visma Partner, hvilket tog os 15 år at opnå, den rejse fra lille partner til den største partner har været en vild og flot rejse, og en kæmpe team indsats. Så det er noget jeg husker tilbage på som en stor oplevelse.
Hvordan bygger vi den næste generation af ledere?
Den sikreste måde at vide, at vi har nye ledere, der arbejder i virksomheden, er at skabe nye ledere internt. Når vi ser tilbage, har det vist sig at være rentabelt og effektivt for os, og vi er stolte over, at der er så mange, der formåede at tage en rolle som leder i organisationen. Fra tid til anden ansætter vi også erfarne ledere eksternt, for eksempel når vi leder efter en specifik kompetence eller erfaring.
Exsitecs lederprogram
Vi har kørt et internt lederprogram siden 2014, og det er et program, der løber over 2 år. Programmet er åbent for alle, der arbejder hos Exsitec, uanset ens tidligere erfaring eller jobrolle. Den indeholder både praktisk lederuddannelse, selvindsigt og en gennemgang af Exsitecs strategiarbejde og forretningsmodeller. Formålet med programmet er at tilbyde deltagerne grundlæggende færdigheder i at opbygge og lede teams.
Det handler om at give deltagerne værktøjer til at styre og udvikle sig inden for ledelse, salg og forretningssans. Programmet skal også give deltagerne en øget selvindsigt og ud fra den en mulighed for at forstå deres egen ledelsesfilosofi, rolle som leder og rollemodel. Det har også til formål at øge kompetencerne inden for salg, iværksætteri og vores forretning. Det bliver et krævende miljø og du som deltager skal være aktiv, proaktiv og åben for at kunne udnytte uddannelsen i sin helhed.
Mine 3 tips til dig som formel eller uformel leder
Minds of 99 synger “Alle fejler over tid” – og det gør både ledere og ansatte. Jeg har indført 7-10-reglen hos os: Jeg forventer, at man træffer den bedste beslutning for virksomheden i den givne situation. Med reglen accepterer jeg, at man laver 7 gode beslutninger, 2 mindre gode og 1 dårlig. Ingen kan ramme rigtigt hver gang – og hvis folk ikke tør beslutte noget af frygt for at fejle, så går vi i stå.
Husk at der altid er 2 parter til en god handel, begge sider af bordet skal have opfattelse af en god handel, sådan skabes der mere forretning. Hvis du altid rager til dig og behandler modparten dårligt så skubber du dem fra dig over tid.
Vær dig selv og vær hudløst ærlig. Man kan godt som leder udelade ting som alle ikke bør vide, men lad være med at opfinde historier og og løgne for det kommer tilbage til dig.
Læs mere om os
Læs vores artikler, der fortæller dig mere om, hvordan vi ser på forskellige problemstillinger, og hvordan vi griber dem an som arbejdsgiver.