Få fuld kontrol med elektronisk
fakturahåndtering
Elektronisk fakturahåndtering, er en tilgang til at håndtere leverandørfakturaer digitalt i stedet for at arbejde med papir- eller PDF-fakturaer. Automatisk fakturering gør faktureringsprocessen hurtigere og mere effektiv, og fakturaer kan administreres og betales uden manuelt arbejde og forsinkelser. Formålet med elektronisk leverandørfakturastyring er at automatisere arbejdet med leverandørfakturaer, i hele organisationen.
Visma Document Center
Med Visma Document Center til Visma Business, får du en fremtidssikret og cloudbaseret løsning til håndtering af fakturaer. Dermed kan i reducere de manuelle processer til et minimum, og øge effektiviteten i bogholderiet.
Visma AutoInvoice
Visma AutoInvoice til Visma.net ERP, gør det muligt for virksomheder at sende og modtage fakturaer digitalt. Dermed får i automatiseret faktureringsprocesserne og slipper for papirsfakturaer. Alt sammen i ét samlet flow.
Visma Approval
Visma.net Approval er betegnelsen for godkendelsesfunktionen i Visma.net ERP-systemet. Denne funktion er tilgængelig i skyen og kan benyttes fra enheder som mobiltelefoner, tablets og computere.
Med Approval kan du nemt godkende eller afvise fakturaer samt få et fuldt overblik over alle dine godkendelsesopgaver. Funktionen byder på en bred vifte af værktøjer, der sikrer, at du modtager underretninger, når der lander en ny godkendelsesopgave i din indbakke.
Hvad er elektronisk fakturahåndtering?
Fakturahåndtering i sin simpleste form handler om at modtage, behandle og betale indgående fakturaer fra leverandører. Dette indebærer ofte meget manuelt arbejde, papir og ringbind samt tidskrævende håndteringsprocesser.
Elektronisk fakturahåndtering betyder, at man digitaliserer og, i bedste fald, automatiserer hele fakturaflowet – fra modtagelse af faktura til betaling, via et fakturahåndteringssystem.
Fakturamodtagelse
I dette trin modtages og fortolkes fakturainformationen, som kan variere fra en papirfaktura sendt med posten til en PDF eller en e-faktura. Processen involverer ofte manuel indtastning eller brug af eksterne tolkningsservices.
I et ideelt scenarie for automatiseret fakturahåndtering sendes fakturaerne direkte ind i et fakturahåndteringssystem med tolkningsfunktion for en effektiv og præcis behandling, så de hurtigt kommer ind i arbejdsgangen (eller går direkte til betaling, hvis alt er korrekt).
Fakturahåndtering
Fakturahåndtering indebærer kontering, distribution, godkendelse og matchning af fakturaer – en proces, der ofte er manuel, tidskrævende og skaber unødvendige flaskehalse.
Målet her er at maksimere automatiseringen og optimere fakturahåndteringssystemets understøttelse for en mere smidig håndtering, især når det gælder varefakturaer, hvor en indkøbsordre danner grundlag for fakturaen.
Fakturabetaling
Lige så enkelt som det lyder – her betales fakturaen, forhåbentlig til tiden, til den rette modtager og det korrekte beløb.
Et moderne fakturahåndteringssystem hjælper jer med at sikre, at fakturaen betales rettidigt, så I undgår rykkergebyrer og renter, samtidig med at det fungerer som en ekstra beskyttelse mod svindelforsøg.
Den ultimative guide til smartere fakturahåndtering
Vores guide gennemgår alt, hvad du behøver at vide om elektronisk fakturahåndtering.
Fra vigtige begreber til, hvordan I vælger det rette fakturahåndteringssystem.
Læs blandt andet om:
→ Vigtige begreber og fakturaformater:
Hvilke forskellige fakturaformater findes der, og hvad betyder e-faktura egentlig?
→ Hvad er fakturamatchning?
→ Sådan identificerer I jeres udfordringer og behov indenfor automatisk fakturahåndtering
6 fordele med et elektronisk fakturahåndteringssystem
Øget effektivitet
Automatiserer manuelle processer og reducerer tidsforbruget på fakturahåndtering. Med et fakturahåndteringssystem slipper medarbejdere for at indtaste fakturaer manuelt, håndtere fysiske dokumenter og jagte godkendelser på e-mail eller papir.
Færre fejl
Mindsker risikoen for tastefejl og forkerte betalinger gennem automatisering og validering. Systemet kan automatisk registrere fakturaoplysninger, matche dem med indkøbsordrer og kontrollere, at beløb og betalingsoplysninger stemmer overens.
Overblik og kontrol
Giver fuld sporbarhed på fakturaer, godkendelsesflows og betalinger. Med et fakturahåndteringssystem kan virksomheder følge fakturaens rejse fra modtagelse til betaling, hvilket giver større gennemsigtighed i økonomistyringen.
Mindre omkostninger
Mindsker papirforbrug, manuelle ressourcer og forsinkelsesgebyrer. Automatiseringen af fakturahåndtering reducerer behovet for fysiske arkiver og papirbaserede processer, hvilket sparer både tid og penge.
Hurtigere processer
Strømliner godkendelsesflows og sikrer, at fakturaer behandles hurtigt. Systemet sikrer, at fakturaer automatisk sendes til de relevante personer i organisationen for godkendelse. Dette eliminerer forsinkelser forårsaget af ferie, travlhed eller manglende overblik.
Øget sikkerhed
Beskytter mod svindel og uautoriserede betalinger gennem bedre kontrolmekanismer. Et fakturahåndteringssystem kan identificere mistænkelige fakturaer, forhindre ændringer i betalingsoplysninger og sikre, at kun autoriserede personer kan godkende betalinger.

ERP-system Fakturahåndtering 2 min
Hvad er elektronisk fakturahåndtering (EHF)?
Elektronisk fakturahåndtering (EFH) omfatter normalt import og scanning, gennemgang, matchning og regnskab samt...

ERP-system Fakturahåndtering 5 min
Hvad er automatisk fakturabehandling?
Formålet med automatisk fakturabehandling er at automatisere hele processen for håndtering og behandling af indgående...

ERP-system Fakturahåndtering 7 min
4 tips til at tage det næste skridt mod strømlinet fakturahåndtering
Optimer jeres fakturahåndtering, med disse 4 konkrete tips til, hvordan du kan strømline dine processer, reducere fejl...
Læs flere indlæg om elektronisk fakturahåndtering og andre relevante emner på Exsitec-bloggen!
Nogle af vores kunder











4000 kunder
i Norden
I over 20 år har Exsitec hjulpet virksomheder med at digitalisere deres drift for at nå deres ambitioner. Med kombinationen af Nordens største traineeprogram og markedets mest erfarne eksperter har vi sammen med vores kunder gennemført tusinde succesfulde leveringsprojekter.
Langsigtige
kunderelationer
Vi arbejder med langsigtede kunderelationer ved at tage ansvar før, under og efter leveringen. Med engageret support, proaktiv ledelse og løbende inspiration skaber vi værdi på både kort og lang sigt. Sammen leverer vi løsninger, der gør en forskel i kundens forretning.
En fungerende helhed
Ved at kombinere udvalgte systemer og services til en fungerende helhed skaber vi betingelserne for, at hver enkelt kunde kan nå deres ambitioner. Med bæredygtige integrationsløsninger og skræddersyede systemtilpasninger med brugeren i fokus sikrer vi, at systemerne arbejder sammen
Snak med mig om
fakturahåndteringssystemer
Er du interesseret i at automatisere jeres fakturahåndtering, eller har du spørgsmål til hvad vi kan tilbyde? Så kontakt mig direkte, eller udfyld formularen til højre.

Simon Ballegaard
Mobil: 52 19 00 71
E-mail: simon.ballegaard@exsitec.dk