At arbejde hos Exsitec - En artikelserie i 6 dele
Del 6: Økonomisk stabilitet
I de seneste år er økonomisk usikkerhed blevet centralt for jobsøgende, der nu prioriterer potentiel arbejdsgivers økonomiske stabilitet. Dette fører til, at jobsøgende omhyggeligt vurderer deres karrieremuligheder i forhold til det økonomiske klima. Arbejdsgivere som Exsitec
må derfortydeliggøre deres stabilitet for at tiltrække kandidater.
For unge professionelle i Danmark er ikke kun ønsket om en konkurrencedygtig løn i fokus, men også behovet for sikker og stabil beskæftigelse – et koncept, der rækker langt ud over de rent økonomiske fordele. I denne artikel vil vi tale om, hvordan Exsitec arbejder for, uanset den økonomiske situation, at drive
virksomheden på en måde, der gør os til en stabil arbejdsgiver. Nedenfor er 5 grunde til, hvorfor du bør investere i Exsitec som arbejdsplads.
1
5 beviser på Exsitecs finansielle stabilitet
1. Markedsledende position inden for IT-understøttende software til mellemstore virksomheder
Kombinationen mellem et bredt og kvalitativt udbud og en markedsledende position inden for vores ekspertiseområder giver os en stærk position på markedet.
Vi udvælger god software, sikrer, at den fungerer i kundens forretning og tager ansvar efter levering, som giver kunderne mulighed for at fokusere på det, de er bedst til – deres forretning og deres kunder. Vi ønsker at leve med vores kunder i lang tid, gerne for evigt ved at bruge digitale værktøjer til at løse de forretningsproblemer, der opstår i deres hverdag.
Den software, vi udvælger, er til en vis grad branchespecifik, men for en stor del branche-agnostisk, hvilket betyder, at vores kunder findes i mange forskellige brancher, lige fra grossister til it-konsulenter og softwarevirksomheder. Vores bredde i udbuddet gør, at vi ikke mærker udsving i økonomien lige så tydeligt som virksomheder, der er aktive i en eller få brancher.
Det giver os plads til at planlægge vores økonomi bedst muligt på en måde, så det ikke går ud over vores medarbejdere.
At være en del af en virksomhed med en markedsledende position betyder, at du kommer til at arbejde i et miljø, hvor innovation og kvalitet er prioriteret. Du får mulighed for at arbejde med en række forskellige brancher og teknologier, hvilket bidrager til en bred og værdifuld kompetenceudvikling.
2
2. Underliggende vækst krydret med selektive opkøb
Vores land-og-udvid-model handler om ikke at gøre alt på én gang, men derimod at hjælpe nye kunder med et indledende forretningsproblem med at skabe tillid til, at vi kan hjælpe dem på en lang digitaliseringsrejse. Det betyder, at vores kunder bliver i lang tid, og at vi kan udvide eksisterende kunder længe efter, at de har købt deres første software. Vi bruger også opkøb til at udvide vores kundebase hurtigere. Gennem opkøb kan vi styrke vores markedsposition og opnå visse stordriftsfordele, men vi kan også hjælpe den opkøbte kundebase med flere forretningsproblemer ved at have et bredere tilbud. I de seneste ti år har vi gennemført mere end 15 opkøb af varierende størrelse, og kombineret med vores land-og-udvid-model har vores gennemsnitlige årlige vækst været 34% siden 2012.
Denne vækststrategi indikerer et dynamisk arbejdsmiljø, hvor der hele tiden opstår nye udfordringer og muligheder. For dem, der søger job hos os, betyder det en chance for at blive en del af en ekspansiv rejse, hvor du kan bidrage til og deltage i Exsitecs vækst.
Forretningen har fokus på både organisk vækst og opkøb, hvilket betyder, at du som medarbejder får en bred eksponering til forskellige virksomhedskulturer og forretningssystemer, hvilket beriger din erhvervserfaring. Det betyder også, at du hurtigt udvikler dig og får mulighed for at tage ansvar på forskellige områder.
3
Årsrapport 2023
"Når vi opsummerer 2023, ser vi tilbage på et år med kontinuerlig vækst og forbedret lønsomhed, hvor vi har navigeret gennem et udfordrende marked og leveret stærke resultater. Vores forretningsstrategi handler om at tilbyde digitale løsninger til mellemstore virksomheder i Norden. Af ved at kombinere nøje udvalgte systemer og tjenester skaber vi effektive forretningsprocesser og reel værdi for vores kunder."
Gå ikke glip af at læse vores årsrapport 2023.
4
Et bevist rentabelt trainee-program
Vi har kørt et trainee-program siden 2013 og i dag er trainee-programmet et af Sveriges største og mest populære. Trainee-programmet er en af hjørnestenene i vores vækstrejse, og uden alle de sultne praktikanter ville Exsitec ikke være den organisation, vi er i dag.
Muligheden for at modtage studerende fra forskellige universiteter, som efter endt trainee-program kan levere kundeværdi er noget, vi er meget stolte af, og det har betydet, at Exsitec er blevet mindre begrænset af manglende IT-kompetencer end andre virksomheder i vores branche.
Cirka 40 % af alle medarbejdere har gennemført trainee-programmet, og et flertal af vores ledere er uddannet i vores interne ledelsesprogrammer. I 2023 modtog vi omkring 80 praktikanter i Sverige, Norge og Danmark.
Exsitecs trainee-program viser vores forpligtelse til at investere i den næste generation af talenter. For dig som potentiel jobsøgende giver dette en unik indgang til virksomheden og branchen, hvor du får struktureret træning og støtte til at udvikle din karriere.
At så meget af Exsitecs nuværende medarbejdere og ledelse er vokset internt gennem programmet viser dine muligheder for avancement og personlig udvikling hos os.
5
6
Balanceret indkomstmodel med lavt kapitalkrav og lav risiko
I 2023 arbejdede vi for cirka 4.000 kunder, og ingen kunde står for mere end 1,5 procent af vores omsætning. Vores omsætningsmodel er baseret på tre hjørnesten – indtægter fra software, fra konsulentydelser og fra løbende support. Softwareomsætning er baseret på, at vi er forhandlere af cirka 20 softwareprodukter, der leveres på en SaaS-model med lave egne udviklingsomkostninger men med høj kundeloyalitet, fordi vi tilbyder færdige integrationer mellem softwareprodukterne og et single-point -af-kontakt support for det hele. Vi har gennem årene bevist en evne til at tilføje nye tilbud og gradvist mindske afhængigheden af individuelle leverandører. Vores indtægter er derfor primært tilbagevendende, og vi har en lav afhængighed af individuelle kunder og leverandører
Exsitecs diversificerede omsætningsmodel og lave afhængighed af individuelle kunder eller leverandører giver en stabil og mindre risikofyldt arbejdsplads. For dem, der er interesserede i at arbejde hos Exsitec, betyder det, at du kan arbejde i et sikkert og bæredygtigt miljø, hvor virksomheden er godt rustet til at håndtere markedsændringer. Dette giver et stabilt grundlag for langsigtet karriereudvikling og mulighed for at arbejde i en virksomhed, der løbende tilpasser sig og udvikler sig for at imødekomme kundernes behov.
Dokumenteret god rentabilitet
I løbet af den seneste femårsperiode har vores gennemsnitlige EBITA-margin været 17%. Vores finansielle mål er at opnå en EBITA-margin på 20% inden udgangen af 2025.
Resultatforbedringen skulle komme fra en betydelig forbedret effektivitet i konsulentorganisationen sammen med en lidt højere andel af pakket levering og mere tilbagevendende indtægter fra software. I 2023 steg den samlede ordreindgang med godt 24% i forhold til året før. Den største del af vores omsætning er ikke det, der er resultatet af nysalg i løbet af året, men derimod, at vores kunder fortsætter med at bruge og udvikle de løsninger, vi tidligere har hjulpet dem med. Vores omsætning dér består både af tilbagevendende indtægter for brug af software og integrationer, samt for den supportservice, vi tilbyder kunderne.
Med dokumenteret og bæredygtig lønsomhed ønsker vi at kunne tilbyde et stabilt arbejdsmiljø og en sikker fremtid for Exsitecs medarbejdere. For jer, der overvejer at arbejde hos Exsitec, betyder det, at vi har et solidt fundament for fortsat at investere i vores medarbejdere, teknologi og innovation. Dette skaber et miljø, hvor du kan føle dig tryg i din ansættelse, samtidig med at du har plads til at vokse og udvikle dig i virksomheden.
Læs vores tidligere indlæg
Under 5 min
Del 1. Vores kollegaer
Læs hvad der skaber en god kollega gennem værdier som glæde, enkelhed, innovation og forretningssans og om hvordan vi...
Under 5 min
Del 2. Løn og fordele
Exsitec tilbyder individuelle lønninger og fælles fordele for at skabe en arbejdsplads, hvor alle føler sig værdsat og...
Under 5 min
Del 3. Karriere- og udviklingsmuligheder
Hos Exsitec ser vi karriereudvikling som en fælles rejse, hvor medarbejdere kan udvikle sig i deres eget tempo og...
Under 5 min
Del 4. Fleksibilitet & worklife balance
Vores vision hos Exsitec er at skabe et arbejdsmiljø, der er fremadskuende og tilpasningsdygtigt.
Under 5 min
Del 5. Lederskab
Læs om godt lederskab hos Exsitec og forstå vigtigheden af tillid, integritet og bæredygtige forretningsrelationer i...
Nysgerrig på en karriere hos Exsitec?
Vil du høre mere? Peter svarer gerne på dine spørgsmål
Peter Knudsen
Mobil: 51 90 44 50
E-mail: peter.knudsen@exsitec.dk