Indholdsfortegnelse
3 tips til at optimere lagerbeholdningen i usikre tider
Indholdsfortegnelse
Rollen som køber kan være hård generelt, men i dag i særdeleshed. Det er derfor, vi har kommet med tre tips nedenfor, som hjælper dig med at sikre dit lager både i dag og i fremtiden. Ved hjælp af dette kan du sikre dig, at du har de rigtige varer indenfor, på det rigtige tidspunkt og i den rigtige mængde.
Det rigtige produkt, på det rigtige tidspunkt og i den rigtige mængde?
Hvad skete der med din aktieværdi?!? Ja, jeg skal ikke kede dig med en bunke fakta om, hvor usikker omverdenen er i øjeblikket, og hvilke effekter den høje inflation og den aggressive rentebane har på verdensøkonomien, det er nok ikke sluppet. nogen som helst. Men én ting kan vi blive enige om; kapital er dyrt lige nu . Kapital er dyrt, og jeg gætter på, at der er mange af jer købere, der sidder derude og skal forsvare jeres stigende lagerværdier med, at det er en generel stigning i prisniveauet og ikke jer, der er begyndt at bunkre varer. for et lykkeligt liv.
Mine kollegaer og jeg møder købere hver dag, og vi har stor respekt for det arbejde, I udfører. Det er ikke nogen nem opgave at være indkøber i 2023. Brede prisniveauer, råvaremangel, leveringsbesvær og en igangværende krig – det er mange faktorer, der påvirker det daglige arbejde. Samtidig kæmper købere som altid med at opretholde et rimeligt lagerniveau. Dels skriger salgssiden, at man skal bygge mere varelager, så man kan sælge nok, og på den anden side trækker økonomiafdelingen i nødbremsen med et enkelt krav; spare penge! Så hvordan skal du nogensinde være i stand til at optimere dit lager og købe det rigtige ind på det rigtige tidspunkt i den rigtige mængde?
Indkøbsrollen er udfordrende – især i dag
De fleste af de købere, vi møder, har lignende købsprocesser. Du arbejder i et forretningssystem, får en liste over mangler, måske min og max point og så en form for ordreforslag. Der er dog aldrig nogen, der trykker på køb, køb, køb ud fra disse kriterier, men der er altid en eller anden form for håndværk involveret. Ofte trækkes dataene ud i et brostensbelagt excel-ark, hvor det analyseres med prognoser, historiske salg og trends. Derefter tilføjes en lille takt til at bestemme den passende medbragte mængde.
Der kastes ingen skygge over nogen, da alle forsøger at gøre det bedste med de værktøjer, de har, men ofte kræves der en høj grad af manuel håndspålæggelse og specialistkompetence for at nå frem til en passende beslutning. Med tusindvis af genstande, der konstant bevæger sig eller ikke bevæger sig, kan det være svært at navigere.
Derudover er selve forretningssystemet som regel ret statisk; når du først angiver et ordrepunkt eller angiver, at en vare skal være på lager, har det en tendens til at forblive sådan. Hvem sikrer, at det ændrer sig, når emnets bevægelsesmønster ændres, eller det går ind i en ny fase af sin livscyklus? Hvordan bestemmer man hvilket serviceniveau artiklen skal have i dag, og hvem foretager en ny vurdering i morgen? Hvordan prioriterer man, og hvem advarer, før det går galt? Det kan nemt føles som en overvældende opgave for en køber at holde styr på alt dette, samtidig med at man håndterer skiftende leveringstider, leveringsforstyrrelser og ekstern overvågning.
3 tips til at sikre lageret i dag og i fremtiden
Rollen som køber kan være hård generelt, men i dag i særdeleshed. Her er tre tips til at hjælpe dig med at sikre dit lager både i dag og i fremtiden
Få kontrol over dine data:
Det kan virke indlysende, men det første skridt til at optimere dit lager og sikre dig, at du har de rigtige ting på hylden, er at få styr på dine data. Du skal holde styr på, hvad der bliver leveret ind på lageret, hvor længe det har ligget der og hvornår det er leveret ud. Tjek saldi, tjek leveringstider, tjek serviceniveau osv. osv. Hvordan skal du ellers vide, hvor du skal begynde at grave?
En måde at gøre dette på er at strukturere den fysiske lagerstyring til at begynde med. Hvis du ikke har kontrol over varelageret og ikke kan se saldi og lagerstatus i realtid, vil det også være svært at træffe fornuftige beslutninger på andre niveauer. Et andet tip her er regelmæssigt at forsøge at vedligeholde dine grundlæggende data, såsom leveringstider, priser og andre vareoplysninger. Det kan opleves som en anelse besværligt men er besværet værd i længden.
Identificer overskydende varer:
Trin to i optimering af lagerbeholdningen er at identificere overskydende varer. Hvis du skal kunne gøre både salgssiden og økonomiafdelingen glad, skal du sørge for, at du køber mere af det, du faktisk sælger, og mindre af det, du ikke sælger. Alt, hvad der slet ikke sælger, bør du helt stoppe med at købe ind. Du kan identificere overskydende varer ved at se på trends og historiske salg og derefter foretage en vurdering af, om du er overbeholdning eller ej. Det, der kan være udfordrende, er at lave en fornuftig prognose for fremtiden, samt at fange en vare, der er ved at blive en overskudspost. Hvis du ikke ønsker at arbejde med dette på egen hånd, findes der i dag en række forskellige indkøbsværktøjer, der kan hjælpe med netop det.
Fang sæsonvariationer:
Det sidste tip er også det sværeste at implementere i praksis. Hvad skal du gøre, når du har varer, der sælger godt, men kun i en bestemt periode af året? Hvis du ikke holder tungen lige i munden, er det meget nemt at fortsætte med at købe sådanne varer, selv efter højsæsonen er slut, eller at komme for sent til bal og gå glip af udsalg, når sæsonen lige er startet.
Det er ikke altid indlysende, hvilke varer der har en sæsonvariation, og hvilke der ikke har, men det er ødelæggende for din lageroptimering, hvis du ikke har styr på det. Også her kan du lave lidt arbejde på egen hånd, eller bruge et indkøbsværktøj til at hjælpe dig med dette.
Læs mere:
Blog: Hvad er lageroptimering, og hvordan hjælper det dig med fremtidens udfordringer?
Andre blogindlæg
Qlik ERP-system Business Intelligence IT-sikkerhed projektstyring 3 min
SMV:Digital - Din nøgle til vækst
SMV:Digital er et dansk initiativ, der hjælper virksomheder med at udnytte digitale værktøjer til at forbedre deres...
projektstyring 5 min
Øg rentabiliteten i reklame og marketingbureauet
Lær hvordan jeres reklame og marketingsbureau kan øge indtægterne ved korrekt fakturering, effektiv projektstyring og...
projektstyring 2 min
Få succesfuld projektstyring med det rigtige værktøj
Med et solidt digitalt projektstyringsværktøj kan i løfte jeres projektstyring til et nyt niveau, så I kan bruge mere...