Indholdsfortegnelse
Hvad er lageroptimering, og hvordan hjælper det dig med fremtidens udfordringer?
Indholdsfortegnelse
-
Lageroptimering er et nødvendigt tandhjul i det langsigtede maskineri
-
Resumé
Pålidelige og robuste forsyningskæder i krisetider
Er der noget, danske virksomheder er blevet gode til de seneste år, så er det at håndtere uroligheder og kriser. Det globale miljø har påvirket og fortsætter med at påvirke forsyningskæder verden over, hvilket begrænser tilgængeligheden af råvarer, forstyrrer forsyningskanaler og blokerer ruter til markedet.
Mens eksperterne forsøger at håndtere høj inflation, faldende aktiemarkeder, stigende renter og humanitære kriser, skal virksomhederne finde nye måder at arbejde på for at komme igennem uroen og komme stærkere ud på den anden side.
En nøglebrik i dette komplekse puslespil er at skabe pålidelige og robuste forsyningskæder, der gør det muligt for producenter og leverandører at overleve i usikre tider. En central del af denne plan er evnen til at sikre et regelmæssigt lagerflow, der imødekommer ustabile kunders efterspørgsel på trods af forsyningsrisici.
Vigtigheden af det langsigtede og strategiske perspektiv
I tider med usikkerhed er den første reaktion fra supply chain management teams ofte at fokusere på kortsigtede krisestyringsforanstaltninger. Det er selvfølgelig en meget rimelig reaktion, men ifølge McKinsey og Cos rapport er det langsigtede strategiske perspektiv endnu vigtigere for at afbøde konsekvenserne af forstyrrelser i forsyningskæden.
En afgørende faktor i det langsigtede perspektiv for at forberede fremtidens udfordringer er digitalisering af forsyningskæden. I usikre tider hjælper teknologi virksomheder med at:
- Reager hurtigt på skiftende markedsdynamik
- Skab agile interne operationer, der kan tilpasse sig nye måder at arbejde på.
- Træf informerede beslutninger ved at levere detaljerede og nøjagtige data
- Hav synlighed i alle forretningsenheder og forsyningskæder og for en samlet tilgang
- Forbedre produktiviteten og reducere driftsomkostningerne
Lageroptimering er et nødvendigt tandhjul i det langsigtede maskineri
Lageroptimering er en strategi, der har til formål at skabe en balance mellem at holde så lidt lager som muligt for at reducere omkostningerne, samtidig med at tilgængeligheden af efterspurgte produkter øges og et højt serviceniveau opretholdes.
Værktøjer til lageroptimering er et godt eksempel på, hvordan teknologi kan hjælpe lager-, indkøbs- og supply chain managers med at sikre robusthed og pålidelighed i lagerstyring. Nedenfor har vi samlet, hvordan et lageroptimeringsværktøj kan skabe reel merværdi for din virksomhed.
1. Efterspørgselsprognose
En systemsupport til lageroptimering hjælper dig med at analysere tendenser i kundeadfærd og forstå, hvor ustabil efterspørgsel er. Dermed hjælper det dig også med at tilpasse dine genopfyldningsparametre til de seneste markedsforhold.
At kunne styre efterspørgselsmønstre og reagere på efterspørgselstendenser bliver vigtigt, når vi bevæger os mod tider, hvor få produkter vil have stabil efterspørgsel. Således bliver for eksempel 30-dages rullende gennemsnitsværdiprognoser mindre egnede at bruge, fordi du bliver nødt til at tilpasse dig uforudsigelig kundeadfærd. Derudover skal det også være muligt at sikre, at lagerbeholdningerne svarer til kundernes behov.
Et automatiseret lageroptimeringsværktøj hjælper med prognoser og genererer data, der hjælper dig med hurtigt at handle på salgstendenser, maksimere indtjeningsmuligheder og samtidig forhindre akkumulering af overskydende lagerbeholdning.
2. Optimering af lagerbeholdninger
Når udbuddet er begrænset eller ustabilt, er det vigtigt at identificere lagervarer, der er kritiske for din virksomhed, og lave en plan for at mindske risikoen. Producenter skal analysere deres stykliste (BOM) og vurdere, hvad der er i risiko for at skabe forsinkelser eller stop i produktionen. Leverandører bør identificere de produkter, de skal have på lager for at bevare både tilfredse kunder og virksomhedens omsætning.
Derudover skal man også sørge for at investere i de rigtige lagervarer. Når likviditeten er stram, skal lagerholdere investere i lager, der vil generere indtægter og ikke sidde på lager. At gøre dette manuelt er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men med et lageroptimeringsværktøj kan analyse af alle lagervarer i din virksomhed automatiseres.
Lagervarerne er klassificeret ud fra en række kriterier, såsom vareomkostninger, plukkefrekvens, efterspørgselsvolumen og volatilitet. Med denne metode får du en mere avanceret og flerdimensionel analyse end med fx ABC-analysen, og segmenteringen af dit inventar bliver mere præcis. Dette, sammen med muligheden for at teste forskellige typer scenarier, gør, at du nemt kan gennemgå konsekvenserne og investere dine penge på en klogere måde.
3. Leverandørstyring
Med den nuværende verdenssituation og den vigende økonomi er måske en af de sværeste opgaver lige nu at sikre adgangen fremadrettet. Det bliver vigtigt at etablere tætte partnerskaber med flere af sine leverandører, for at sprede risikoen og holde forsyningskæderne så fleksible og robuste som muligt.
Det kræver fremragende kommunikation mellem dig og dine leverandører for at skabe gennemsigtige forsyningskæder: Jo mere information du kan give dem om dine ordrekrav, jo bedre. Til gengæld bør de dele information om deres nuværende og fremtidige forsyningsrisici. Ved at forstå, hvor afhængige de er af deres leverandører og arbejde ned i hvert led i forsyningskæden, kan man også spotte potentielle flaskehalse.
Et værktøj til lageroptimering hjælper dig ikke kun med ordreplanlægning, ordrefremskrivning og evaluering af de leverandører, du samarbejder med i dag. Det hjælper dig også med at frigøre tid i flere faser , som du med god samvittighed kan afsætte til konkrete handlinger for rent faktisk at styrke dine leverandørrelationer.
4. Automatiserede indkøb og genopbygning
At vide, hvor meget der skal bestilles og hvornår, er ingen nem opgave. For virksomheder med tusindvis af SKU'er er det en krævende opgave at manuelt beregne ordrepoint og ordremængder. Og med den globale efterspørgsel og det globale udbud, der konstant ændrer sig, er det en større udfordring end nogensinde.
Selv virksomheder der bruger et ERP-system (Enterprise Resource Planning) eller WMS-system (Warehouse Management System) vil forstå, at den simple lagerstyringsfunktionalitet ikke er nok til at skabe nøjagtige ordreanbefalinger. Dette skyldes, at selv de mest sofistikerede systemer er stærkt afhængige af, at brugerne manuelt beregner og indtaster genopfyldningsparametre for at automatisere købspåmindelser. Her ønsker man at arbejde med lageroptimeringssystemer, der er designet til at kunne kobles til forskellige ERP- og WMS-systemer, for at undgå det besværlige arbejde med manuelle udregninger af prognoser og lageropfyldninger.
Dit lagerteam vil sandsynligvis fokusere hårdere end nogensinde på at håndtere kundernes forventninger og finde løsninger på forsyningsudfordringer. Hver time, der spares ved at bruge automatisering til at lave prognoser og opfyldningsberegninger, er tid, de kan bruge på mere strategiske opgaver. Og det er præcis sådan det skal være.
Resumé
Den seneste tids usikkerhed i verden og afmatningen af økonomien har afsløret mange svagheder i forsyningskæder over hele verden. Som historien kan vise, er dette hverken den første eller sidste krise, som vi og vores verden omkring os skal igennem. Virksomheder i alle størrelser indser efterhånden, at det allerede er i dag, vi skal forberede os på fremtiden, og henvender sig til digitalisering og teknologi for at finde svarene.
Ved at investere i teknologi nu kan du fremtidssikre dine forsyningskæder for stort set alt, hvad der venter lige om hjørnet. Software til lageroptimering har en vigtig rolle at spille i dette. Det er ikke kun vigtigt at hjælpe lagerforvaltere med at forstå og administrere efterspørgsels- og udbudsvariabler, det sætter dem også i stand til at reagere så ressourcestærkt og omkostningseffektivt som muligt. Resultatet er gladere kunder, højere fortjeneste og længere levetid for hele virksomheden.
Andre blogindlæg
Qlik ERP-system Business Intelligence IT-sikkerhed projektstyring 3 min
SMV:Digital - Din nøgle til vækst
SMV:Digital er et dansk initiativ, der hjælper virksomheder med at udnytte digitale værktøjer til at forbedre deres...
projektstyring 5 min
Øg rentabiliteten i reklame og marketingbureauet
Lær hvordan jeres reklame og marketingsbureau kan øge indtægterne ved korrekt fakturering, effektiv projektstyring og...
projektstyring 2 min
Få succesfuld projektstyring med det rigtige værktøj
Med et solidt digitalt projektstyringsværktøj kan i løfte jeres projektstyring til et nyt niveau, så I kan bruge mere...