Indholdsfortegnelse
Sådan øger du rentabiliteten af købsrejsen
Indholdsfortegnelse
Har du tænkt over den rejse, en kunde foretager med dig? Fra første kontakt til eksisterende og tilbagevendende kunder.
Denne blogartikel fremhæver udfordringer, som virksomheder står over for i dag med både eksisterende og potentielle kunder under den fælles rejse. En proces, der udvikler sig over tid med et fælles mål. En rejse, der involverer mange kontakter, information og administration, der kan være både tidskrævende og til tider omkostningstung.
Forstå købsrejsen
Det er mere og mere almindeligt, at en potentiel kunde kommer i kontakt med virksomheder på forskellige stadier af deres egen købsproces. Vi finder selv mere og mere ud af for eksempel internettet, inden der tages beslutninger om næste trin i købsprocessen. Uanset om afgørelsen vedrører private eller erhvervsmæssige beslutninger. Dette skaber udfordringer for virksomheder, der interagerer med potentielle kunder på forskellige dele af købsrejsen.
Der er alle mulige berøringspunkter langs kunderejsen, og det er en stor udfordring at holde styr på, hvor i købsrejsen de potentielle kunder befinder sig for at kunne kommunikere med dem på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt.
En anden udfordring er at vide, hvem der ellers i din organisation allerede har været i kontakt med de potentielle kunder, der har vist interesse. Hvad er blevet sagt og lovet, hvad er ikke blevet nævnt, og hvad bør diskuteres yderligere? Det er blevet en vital del af salgsprocessen at blive informeret om tidligere kontaktmuligheder for at skabe et så godt kundebillede som muligt.
Forstå dine eksisterende og potentielle kunder
Det er vigtigt at forstå potentielle kunders udfordringer og behov for at kunne levere den bedst mulige løsning. Det handler om at have et godt billede af, hvad der skal diskuteres, og hvilke dele der kan skabe mest værdi.
I dag foregår dette som regel gennem særskilte notater og personligt bekendtskab. Det er ofte nødvendigt at kontakte en, der allerede har talt med kunden, eller at søge information om, hvad der blev sagt og sendt.
Den moderne måde at komme uden om dette tidsspildende besvær er at lade alle samarbejde gennem den samme platform. På denne måde kan relevant information lagres og let tilgås af involverede parter. Uanset om det er en salgschef, sælger eller en i kundeservice.
Reducer den tid, du bruger på administration
Med et moderne CRM forsvinder størstedelen af den tid, sælgere bruger på administration. Aftaler, tilbud og mødereferater reduceres, hvilket skaber tid til rent faktisk at arbejde med salget. Moderne CRM'er har i dag automatiseret informationsindsamling. Som i henhold til de ønskede regler indsamler relevant information, mens du arbejder. På den måde kan sælgerne spare meget tid ved at koncentrere sig om at arbejde med salg og ikke skulle logge vigtige mails, indtaste informationer, gemme møder, tilbud og aftaler.
Ved at frigøre denne tid skaber moderne CMR-systemer mulighed for at vokse med flere kunder og møde flere kundeemner. Disse besøg er også meget bedre, når man har den rigtige information og kan tale om de rigtige ting. Med den sparede tid har vi større mulighed for at forstå kundernes behov og udfordringer for at skabe kunder for livet.
Undervurder ikke vigtigheden af god opfølgning i salget
Holder vi styr på, hvor, hvornår og hvordan vi tog kontakt til interessenter under købsrejsen? Og holder vi styr på, hvad der blev leveret, hvornår og af hvem? Ved at kunne følge op og få et samlet billede af købsrejsen ved du præcis, hvad det næste passende skridt er. Når det kommer til den eksisterende kunde, er sporingsdata endnu vigtigere. Mersalg og vækst af din egen kundebase er vigtigt for de fleste virksomheder. Et samlet og samlet kundebillede letter dette arbejde betydeligt. Ligeledes at kunne følge op på de vigtigste nøgletal, se mulighed for levering i organisationen, hvordan fakturering håndteres og historikken herom.
At kunne vurdere, hvilke kommunikationsveje og tilgange, der bringer de mest tilfredse kunder, skaber også mulighed for at forbedre performance, både overfor kunder og potentielle kunder.
Opsummering
Som tidligere nævnt har købsrejsen ændret sig. Det giver nye muligheder. Vigtigheden af at kunne følge en potentiel kunde, vide hvad der er blevet kommunikeret og effektivisere salget til potentielle kunder kan ikke undgås. Ved at have systemsupport, der letter dataindsamling og analyse af de indsamlede data, vil du automatisk tage dit salg et skridt videre.
Andre blogindlæg
Qlik ERP-system Business Intelligence IT-sikkerhed projektstyring 3 min
SMV:Digital - Din nøgle til vækst
SMV:Digital er et dansk initiativ, der hjælper virksomheder med at udnytte digitale værktøjer til at forbedre deres...
projektstyring 5 min
Øg rentabiliteten i reklame og marketingbureauet
Lær hvordan jeres reklame og marketingsbureau kan øge indtægterne ved korrekt fakturering, effektiv projektstyring og...
projektstyring 2 min
Få succesfuld projektstyring med det rigtige værktøj
Med et solidt digitalt projektstyringsværktøj kan i løfte jeres projektstyring til et nyt niveau, så I kan bruge mere...