7 tips til flere nye kundemøder til din CRM

7 tips til flere nye kundemøder til din CRM

For at lykkes med salg på længere sigt skal virksomhedens CRM løbende fodres med nye kundemøder og nye forretningsmuligheder. En maksimeret salgskalender er drømmen,
og udover inbound marketing skal salget muligvis også supplere med udgående
aktiviteter såsom prospektering.

Her er 7 tips til, hvordan du får succes med din prospektering og maksimerer din salgskalender, så dit CRM er fyldt med nye kundemøder:

1. Planlægning

2. Foreslå et nyt tidspunkt 

3. Målgruppe

4. Brug de rette kanaler

5. Undersøg virksomheden

6.Spørg efter anbefaling

7.Ugentlige mål

 

1. Planlægning er A OG O

Planlæg i din kalender, HVORNÅR du vil foretage din efterforskning. Indsæt vagter på 2-3 timer pr. arbejdsdag i din kalender, fordelt på to vagter i stedet for en lang. Foreslået 08:30-10:00 og 15:30-17:00. Så er der som regel større chance for, at dem, du ønsker at nå, ser din mail eller besvarer telefonen, da det generelt er mindre populære mødetider.

2. Afholde interne møder

Hvis andre har lyst til at tage interne møder med dig, når du skal til at få lavet din efterforskning, så stop dem ved døren. Afslå og foreslå et andet tidspunkt i stedet. Beskyt din værdifulde salgstid og eje din kalender, det vil være afgørende for din chance for at nå dine salgsmål.

 

3. Hav målgruppen klar

Forbered en eller flere målgruppelister, som du kan prospektere imod, så du ved, hvem du skal ringe til og hvorfor. Du behøver ikke tænke på det, når det er tid til udforskning. Så vil du bare lave din research virksomhed for virksomhed, inden du tager kontakt. Tip er ikke at arbejde med for store målgruppelister ad gangen. Ingen har energi til at arbejde sig igennem en liste med flere hundrede virksomheder. Byg i stedet mindre nichemålgruppelister, hvor virksomhederne på en eller anden måde ligner hinanden. Måske baseret på industri? Svarer du til en referencekunde, du allerede har? etc.

4. Brug de rigtige kanaler

Prospekt via alle kanaler. Telefonopkald, e-mail, Linkedin og SMS. Vælg den kanal, der passer bedst til din målgruppe, og kombiner disse gerne. Prøv måske et telefonopkald først, hvis der ikke er noget svar, følger du op med en e-mail eller en Linkedin besked. SMS kan fungere godt, hvis du allerede har startet en dialog med en kunde eller kunde.

 

5. Spring ikke research over

Sælgere leder altid efter genveje, men at springe researchdelen over, før de ringer til en kunde, er en dum måde at spare et par minutter på. Kunden bemærker med det samme, hvis din pitch er for generisk, og du ikke har en fuld forståelse. Derudover optræder du som et dusin sælger. 5 minutters research er nok til at skimme deres hjemmeside, personens Linkedin-profil, se om I har noget tilfælles eller om I har fælles kunder. Enhver måde at varme op på en kold samtale vil gavne dig.

6. Bed om en anbefaling

Få for vane at spørge eksisterende kunder, om de kan fortælle dig om nogen andre, du bør tale med, som måske også har brug for dine produkter/tjenester. En anbefaling fra en allerede tilfreds kunde kan være din bedste adgang til en ny virksomhed.

7. Sæt ugentlige mål

Sæt et ugentligt mål for, hvor mange nye kundemøder du vil fylde din salgstavle i CRM med og fejre, når du når dine mål! Hvis du kan lide at have klare mål, kan du naturligvis nedbryde målene yderligere fra antallet af planlagte møder til antallet af kvalitative dialoger (skriftlige og mundtlige) også om ugen.

 

BONUSTIPS!

Slå dig sammen med en salgskollega. Sælgere er ofte konkurrencedygtige af natur, så udfordr din salgskollega i et klassisk efterforskningsløb. Snart vil du se din kalender og dit CRM fyldt med mulige tilbud.

 

Kontakt forfatteren
Exsitec Danmark
Exsitec Danmark