3 faktorer for øget kundeoplevelse med CRM

3 faktorer for øget kundeoplevelse med CRM

Øget kundeoplevelse

Er kunden foran dig, eller er du foran kunden? Mange gange kan en proaktiv måde at arbejde på være helt afgørende for hele kundeoplevelsen og i sidste ende også om købet gennemføres eller ej. Hvordan sikrer din organisation, at dine kunder får en god kundeoplevelse?

Der er tre faktorer, der bidrager til en god kundeoplevelse:

  • For at finde ud af kundens behov
  • At kontakte kunden rettidigt
  • Brug tid på de rigtige ting

At finde ud af kundens behov

Her handler det om at analysere kundens behov, foregribe deres problem og få kunden til at forstå, at der er et problem og hvorfor. Gennem et CRM-system kan dine sælgere få et samlet billede af kunden og dermed få et bedre overblik over kundernes købsvaner. Når sælgere kender kundens reelle behov, kan de nemmere tilbyde de rigtige ting på det rigtige tidspunkt, alt sammen for at øge kundetilfredsheden og sikre kundeloyalitet.

Den rigtige kundekontakt på det rigtige tidspunkt

Har vist sig at være en afgørende faktor for kundeoplevelsen. CRM-systemet hjælper sælgerne med at spore al kommunikation og aktivitet, der fandt sted med kunden. På den måde ved sælgerne, hvornår eksisterende og potentielle kunder skal kontaktes, og derved øges muligheden for mere salg. CRM-systemet hjælper dig med at holde styr på, hvilke nye kunder der behandles, og hvor langt i processen de er.

Brug tid på de rigtige ting

CRM-systemet hjælper salgsorganisationen med at optimere sin tid og sikrer, at de administrative opgaver som udsendelse af nyhedsbreve, udsendelse af standardmails eller fremstilling af information til hjemmesiden reduceres ved at automatisere dem. Det betyder, at sælgerne kan bruge mere tid på deres kunder og dermed opbygge stærkere kunderelationer. Stærkere kunderelationer bidrager til bedre kundeoplevelser og øget kundetilfredshed. Dette bidrager igen til en stigning i omsætningen for din virksomhed. Det er derfor vigtigt, at dine sælgere bruger deres tid på de rigtige ting.

Alt i alt handler en god kundeoplevelse om at lære kunden godt at kende. Det handler om at opbygge stærke kunderelationer for at kende kundens behov og på hvilket tidspunkt kunden skal kontaktes. Målet er at lære kunden næsten bedre at kende end han selv kender, hvilket er afgørende for en god kundeoplevelse og at handle mere proaktivt end reaktivt. Spørgsmålet er, er kunden foran dig, eller er du foran kunden?

Kontakt forfatteren
Exsitec Danmark
Exsitec Danmark