Hvad er et ERP-system

Hvad er et ERP-system

ERP er forkortelsen for Enterprise Resource Planning, og er et meget bredt begreb. Enkelt forklaret bruges begrebet ERP til at beskrive den samlede løsning, der indeholder funktioner til regnskab, logistik og lager. Centralt for alle ERP-systemer er brugen af ​​en fælles database til at understøtte de fleste processer, der bruges af flere dele af virksomheden. For eksempel kan økonomi- og salgsafdelingerne få adgang til de samme oplysninger, som de hver især har brug for til deres formål. Til en vis grad tilbyder ERP også synkroniseret rapportering og automatisering.

Grundlæggende bruges ERP-systemet til at integrere forskellige funktioner i et omfattende system for at effektivisere processer og informations flow i hele virksomheden. Der findes forskellige ERP-systemer, og de kan håndtere forskellige processer såsom lagerplanlægning, regnskab, HR, CRM og meget mere.

ERP-systemet har mange forskellige funktioner, og har dermed meget forskellige former alt efter hvordan det implementeres. Det er derfor hensigtsmæssigt specifikt at tilpasse ERP-systemet til virksomheden, hvad enten det er en servicevirksomhed eller en varehandelsvirksomhed.

Overvejer du at ændre dit ERP-system? Læs mere om Visma.net ERP

 
ERP-systemet gør det muligt at hente information direkte fra ét system i stedet for at bruge forskellige databaser og regneark, som ellers skulle integreres manuelt. Ydermere er det også muligt i ERP-systemet at oprette forbindelse til en portal eller et dashboard, der tydeligt kan kommunikere virksomhedens KPI'er.

ERP-systemet byder på en række fordele for virksomheder, der introducerer det. En stor fordel er, at ERP-systemet opfylder behovet for hurtig adgang til information. Ydermere understøtter det også forretningsprocesser såsom informationssystemer, notifikationssystemer og rapportering. Resultatet er, at virksomheden kan spare værdifuld tid og øge effektiviteten i beslutningsprocesser.

 

Hvordan tilpasser man ERP til servicevirksomheder?

I modsætning til virksomheder, der producerer produkter, er servicevirksomheder ofte projektbaserede. Forretningssystemer til servicevirksomheder er derfor designet til at kunne håndtere komplekse projekter, og til forskelle i services. For at øge effektiviteten i servicevirksomheder er det værd at fokusere på systemer, der maksimerer ressource udnyttelse, projektstyring og tids- og omkostningsstyring.

Hvordan tilpasser man ERP til detailvirksomheder?

Det er vigtigt at vælge et ERP-system efter behov, og ikke forsøge at tilpasse forretningen til et specifikt system. Med nutidens globaliserede samfund er der mange virksomheder, der både køber og sælger deres produkter uden for Norges grænser. Derudover er e-handel vokset voldsomt de seneste år, og det kræver, at virksomheder tilpasser deres drift derefter. Indførelse af et ERP-system letter leverancer og logistik i en detailforretning. Det kan bruges til at overvåge hele forsyningskæden, samt styre udvekslingen af ​​information mellem kunder, leverandører og partnere.

 

Hvordan tilpasser man ERP til detailvirksomheder?

Det er også muligt i et moderne ERP-system at bruge den forretningslogik, som findes i andre systemer via såkaldte API'er. Forretningssystemer er gode til at håndtere forretningsdata og transaktioner i en virksomhed, men det er komplekse systemer, der kræver træning. Ved at integrere ERP med andre systemer kan det bruges som transaktionsmotor, give andre systemer og brugere adgang til information og bidrage med vigtige forretningsdata. Det kan fx tilpasses kunde- og leverandørportaler eller mobilapplikationer, hvor medarbejderen får den rigtige information på det rigtige sted.

Visma.net er en transaktionsmotor, der åbner op for utrolige muligheder. Der er mange systemer, der er specificeret til at være førsteklasses inden for deres områder, og der er systemer, der fokuserer på specifikke brancher eller specifikke funktionaliteter. Med Visma.net får du flere systemer til at arbejde sammen, hvilket øger ydeevnen af ​​systemsupport.

Vi ser ofte, at det giver vores kunder et utroligt løft. Det er muligt at få løsninger tilpasset de respektive områder af forretningen, hvor alle systemer arbejder sammen med ERP-systemet. Det giver fordele for alle parter, fx modtager en økonomiafdeling tidsrapportering i realtid, automatiske fakturaer og posteringer, mens indkøbsafdelingen kan modtage opdaterede lagersaldi.


Værdien af et ERP system

  • Hovedværdien af ​​et ERP-system er, at det strømliner og forenkler ved at nedbryde barriererne mellem forretningsenheder. Mere specifikt opnås følgende punkter ved at implementere et ERP-system.
  • Præsenterer data i realtid og globalt, hvis det ønskes.
  • Det sætter virksomheder i stand til proaktivt at løse problemer og fremme forbedringstiltag.
  • Sikrer at de økonomiske områder overholder reglerne, og reducerer risikoen
    Automatiserer kerneforretningen
  • Forbedrer kundeservice

    Vil du vide mere om det cloud-baserede system Visma.net ERP, kan du læse her.
Kontakt forfatteren
Exsitec Danmark
Exsitec Danmark