CRM-systemer er ikke kun opbevaring af kontakter

CRM-systemer er ikke kun opbevaring af kontakter

En af de mange almindelige misforståelser er, at CRM (Customer Relationship Management) stort set kun er et lagerplads for kontakter og salgsdata. Men vi vil sige, at det er svært at finde andre forretningsrelaterede systemer, der er lige så alsidige som et CRM, og som anvendes i lige så mange brancher og vertikaler.

Det er ikke en myte, at konventionelle CRM-systemer generelt ikke er så godt forankret i organisationer som andre systemer. Dette skyldes ofte manglende tilpasning til specifikke behov og kompleksiteten af forretningsprocesser. Nogle gange lever systemerne ikke op til forventningerne på grund af en manglende integration med eksisterende systemer eller utilstrækkelig brugertræning. Implementeringsprocessen kan være problematisk, især når vigtige dele som træning ikke prioriteres tilstrækkeligt eller er utilstrækkelige.

Endvidere kan mangel på effektiv styring efter implementering føre til driftsproblemer og ineffektivitet, hvilket underminerer systemets værdi og bidrager til tab af produktivitet.

For brugerne er det essentielt, at de føler sig støttet af deres CRM-system. Systemet skal hjælpe dem med at strømline deres processer i højest mulig grad og hjælpe dem med at være mere proaktive i deres arbejde ved at give dem den rigtige og relevante information, før de overhovedet beder om det. Hvis systemet ikke gør deres hverdag nemmere og mere effektiv, er der stor risiko for, at CRM-systemet blot bliver et dyrt registrerings-/rapporteringsværktøj.

 

Med vores erfaring med andre implementeringsprojekter og IT-ledelse blev vores målsætning klart; vi ønsker at frigøre vores kunder fra de lænker, som konventionelle CRM-systemer giver.

For at gøre det havde vi brug for et CRM-system, der passer ind i vores tilbud, et system, der er meget tilpasseligt og nemt at integrere med andre systemer. Vores valg faldt på Sugar fra SugarCRM, et CRM-system med rødder i Open Source-teknologi, som åbner mange døre. Sugar er lige så velegnet til små og mellemstore virksomheder, som det er til de absolut største.

Er du nysgerrig efter at vide mere om CRM?

 

Kontakt forfatteren
Exsitec Danmark
Exsitec Danmark