For at vinde og fastholde kunder er der mere end nogensinde før blevet lanceret mange forskellige softwareprogrammer, som hjælper virksomheder med at vokse. Effektivitet, kvalitet og kommunikation, både internt og eksternt, er blevet et vigtigt fundament for virksomheder i dag. I CRM-systemer er der fokus på netop det, for at styrke kunderelationer, kunderejser og kundeoplevelser i enhver virksomheds arbejdsgang.
Målet med CRM er, at det skal være et holistisk og integreret system. Alt starter med at få kontrol over kundeinformation og rutiner ét sted. Men hvad skal du vide for at finde det rigtige CRM-system til din virksomhed?
For at forstå, hvordan et CRM-system kan være nyttigt for virksomheden, er det nødvendigt at tænke igennem, hvorfor CRM er noget for dig. Det er vigtigt at have det fulde overblik over de udfordringer du står overfor og behovet for CRM-support i dit daglige arbejde.
Hvor man skal begynde at undersøge er ikke altid så let. Det er derfor vigtigt at kunne stille de rigtige spørgsmål.
1. Årsagerne til et nyt CRM-system
2. Nuværende systemunderstøttelse
3. Krav til proces/workflow
Formålet med forretningsanalysen er at afdække potentiel forretningsværdi for CRM-løsningen. Det sker ofte, at vores kunder synes, de har en god forståelse for disse processer, men efter vores erfaring oplever vi ofte, at de ikke har taget sig tid til at gå rutinerne grundigt nok igennem. Her er det vigtigt at reflektere over, hvad alle laver hver dag, fra A til Z. Det er her vores kunder opdager, at der er flere opgaver, de kunne bruge mindre tid på og ser værdien af at implementere et CRM-system.
Når I har gennemgået aktuelle rutiner og opgaver, er det vigtigt at blive enige om, hvordan I ønsker, at tingene skal være fremadrettet. Det er en god idé at samle alle, der skal arbejde med systemet, for at blive enige om, hvilke opgaver der skal videre, og hvem der skal stå for forskellige ting.
Når du har et klart overblik over udfordringerne og processerne i forretningen, er det tid til at kortlægge, hvordan succes ser ud for dig. Nu er det vigtigt at definere de mål CRM-løsningen vil hjælpe dig med at nå. Det kan være alt fra hvordan medarbejderne arbejder internt til hvordan de arbejder med kunderne.
Eksempler på mål:
Et CRM-system kan rapportere de mål, du ønsker at opnå. Nogle eksempler på, hvad et CRM-system kan måle er:
Vil du hellere holde et arbejdsmøde for at finde frem til det rigtige CRM? Tag kontakt med os!