De seneste uger har jeg brugt ekstra tid på at tænke over tendenser i vores branche. Hvad bliver den næste store trend? Hvad er det vigtigste, vi hos Exsitec skal fokusere på for at være det bedste valg og den bedste leverandør for vores kunder – både nu og i fremtiden?
Jeg har læst meget om Augmented Reality (AR), kunstig intelligens (KI) og ikke mindst Machine Learning (ML). Hvilken betydning vil dette få for os i fremtiden? Kan vi overhovedet klare os uden disse teknologier? Og vil de tage over vores job?
Jeg tænker på, hvor hurtigt det gik for os at fylde hjemmet med teknologi – tale med køleskabet, tænde og slukke lyset, spille musik og søge efter information. Vi står tydeligvis over for en spændende fremtid, og det vi med sikkerhed ved er, at måden, vi arbejder på, registrerer arbejdstid og udarbejder fakturaer, vil ændre sig.
Det behøver ikke altid være de store innovationer, der gør hverdagen lettere. Noget, jeg ser frem til at hjælpe virksomheder med i år, er at udnytte mulighederne med stemmestyring. At integrere stemmekontrol i dit tids- og projektstyringsværktøj kan være et stort skridt mod en enklere hverdag. Kan det gøre en forskel? Du tænker måske: Er det virkelig så besværligt at logge ind og rapportere én gang om ugen eller måske én gang om måneden?
Selvfølgelig fungerer det også ... men ... jeg har tænkt lidt over det. Lad os sige, at danskere i gennemsnit arbejder 45 uger om året. Er du helt sikker på, at når du logger ind og manuelt rapporterer dine timer én gang om måneden, så er der ingen timer, der bliver glemt? Husker du for eksempel, om du hentede børnene fra børnehaven klokken 15:30 eller 17:00 sidste tirsdag?
Det lyder måske ikke som særlig meget, men for en arbejdsgiver kan det desværre være en katastrofe. Lad os sige, at et konsulentfirma med ti ansatte mangler at fakturere fem timer hver måned. Hvis en time koster 1000 NOK, svarer det til 50.000 NOK om måneden, som virksomheden går glip af. Endnu værre: 550.000 NOK om året (beregnet ud fra 11 måneder). Nu begynder vi at tale om store beløb, som virksomheden kunne have brugt til at skabe flere muligheder.
Hos Exsitec ønsker vi, at det skal være lige så nemt at rapportere timer, som det er at opdatere familien om, at du er på vej hjem, eller like et billede på Instagram. Uanset om du arbejder som teknisk konsulent, arkitekt eller måske i et PR-bureau, skal det være nemt og fleksibelt at registrere dine timer. "Tid er penge" er en meget konkret sandhed, når det gælder tidsregistrering.
Derfor har vi gjort det nemt at integrere stemmestyring i Severa Project Management, så du og dine kolleger kan fortælle systemet, hvor mange timer I skal registrere. Du kan selvfølgelig også bruge vores app, som er næsten lige så nem, eller logge ind via web. Her er der kun muligheder og ingen forhindringer, og det er bestemt ikke besværligt at registrere timer.